середа, 29 жовтня 2014 р.

Конспект уроку образотворчого мистецтва в 3 класі

Тема. Поняття ритму. Різні зображення руху хвиль. Малювання ілюстрації до казки, події якої відбуваються на  березі моря.

Мета.Ознайомити з поняттям ритму у мистецтві, вчити зображувати різні варіанти руху хвиль.Формувати творчу уяву, образне мислення, розвивати пам'ять. Виховувати охайність, любов до природи, бережне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: відеоролик "Музика моря" (фотографії морських пейзажів, музичний супрвід - фрагмент симфонічної поеми "Море" М. Чюрльоніса) , комп’ютерна презентація до уроку, альбоми, кольорові олівці та фломастери в учнів.

Очікуваний результат: малювання кольоровими олівцями та фломастерами ілюстрацї до казки «Золота рибка» або «Царівна-лебідь» із застосуванням різних варіантів зображення руху хвиль.

Хід уроку.
        
І.Загальнокорекційний етап.
1.Організаційний момент.
      2.Активізація уваги, сприймання, мислення.
- Нас оточує цікавий і різнокольоровий світ. Він приваблює і зачаровує своєю красою. Дехто оспівує його у віршах, когось він надихає на створення музики, а художники відображують його  на своїх полотнах. Коли ви приходите на урок образотворчого мистецтва, ви теж  маєте змогу трішечки побути художниками. А куди нас приведе сьогодні мистецька стежинка і що ми сьогодні будемо малювати, ви дізнаєтесь,  відгадавши загадку та переглянувши відеоролик  (з фотографіями на морську тематику)
Його не вичерпать нікому,
І не засипати піском,
На ньому не зробити стежку,
Щоб
можна було йти пішком.
Воно безкрає, синє,
 хвилі
свої несе,
І кораб
ель красивий,
По водній гладі йд
е.

     3.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Отже, мистецька стежинка привела нас сьогодні на берег моря, на морське узбережжя.  На уроці ми з вами ознайомимося з поняттям ритму у мистецтві, навчимося малювати різні зображення руху хвиль і створимо ілюстрацію до казки, події якої відбуваються на березі моря.
-А які казки, події яких відбуваються на березі моря , ви знаєте?
-Тож уявімо себе на місці цих казкових героїв. Хвилі, ритмічно набігаючи на берег, просто зачаровують.

4.    Актуалізація знань, установлення зв’язків між старим та новим матеріалами.
- Чимало явищ природи підпорядковані ритму. Наприклад, зміна дня і ночі, зміна пір року. Ритмічну будову мають також природні форми: гілки, віти, листя, плоди.
Ритм - це повторення однакових чи подібних частин у художньому творі, притаманний усім видам мистецтва.
Погляньте, як ритм застосовується в архітектурі (Храм Парфенон в м. Афіни (Греція).
А ось зразок застосування ритму в декортивно-прикладному мистецтві (орнамент)
- Наведіть приклади застосування ритму у літературі (вірш), у музиці(на прикладі маршу)

5.Підготовка до сприймання нового матеріалу.
- Погляньте картини художників. Як вони намалювали море? Зверніть увагу, як художники застосували ритм для того,щоб передати рух хвиль.

6.Вправа. Намалюй ритмічні лінії, що нагадують рух хвиль.

ІІ. Основна частина.

1.      Пояснення нового матеріалу вчителем.
Стихія! Яка ж ти принадливо-різна!
Мінлива, грайлива, стрімка й безупинна...
То лагідно-ніжна, підступна і грізна,
І смерть, і життя в таємничих глибинах
      Море приваблює людей своїми безмежними просторами і водночас лякає своїми невідомими глибинами. Для багатьох народів протягом століть саме море було джерелом життя і можливістю рухатися вперед. Але, на жаль, з розвитком промисловості, транспорту  значно погіршився екологічний стан моря.Водойми забруднюються відходами заводів, фабрик. Внаслідок аварій морського транспорту нафта та інші шкідливі речовини потрапляють у воду, забруднюючи середовище, в якому живуть багато риб та інших тварин.Така ситуація нині стала загрозливою.
       Та щодалеко ходити. Ми можемо спостерігати забруднення водойм навіть у нашому селищі. Чимало сміття залишають відпочиваючі на берегах Кременчуцького водосховища.  Дуже багато залежить від нас самих. І екологія величезного океану починається з екології невеличкої водойми.Тож давайте берегти  природу,  щоб  море й надалі було джерелом натхнення для письменників і поетів, для художників та акторів.
  Ось як про море сказали у своїх віршазх відомі поети:
Тиша в морі.
 ледве-ледве  колихає в морі хвилі
(Леся Українка)

В морі хвиля за хвилею рине,є
Море наче здіймається вгору…
А склепіння небеснеє синє
Край  свій ясний купає у морю
(Леся Українка)

 Синє море звірюкою
То стогне, то виє....
(Т. Шевченко)

    -То яким же буває море? ( Ніжним і лагідним, веселим і спокійним, тривожним і бурхливим, грізним і таємничим.)

    -І саме таким його зображував на своїх полотнах видатний художник - мариніст Іван Констянтинович Айвазовський (1817-1900). Він був сином купця з містечка Феодосії, що розташоване на узбережжі Чорного моря. З дитинства його уяву повністю і назавжди полонило море – непостійне і грайливе, спокійне і бурхливе, могутнє і величне.
Маючи багату уяву, творчу фантазію і прекрасну зорову пам`ять, Айвазовський умів майстерно відтворити поетичну красу морських пейзажів, гру світла й тіні на воді, нескінченну зміну відтінків, могутній ритм хвилі, спалахи бризк в променях сонця. За все своє життя Айвазовський написав близько шести тисяч картин, головними героями яких було море.
     Давайте розглянемо репродукцію найвідомішої його картини „Дев`ятий вал”. Цей твір написаний у 1850 р. ( читати )
Зелена хвиля, мов із скла,
З розгону стала на диби.
До неба гребінь підняла
Розлючена гора води
Й завмерла на коротку мить....
І зараз в прірву полетить,
З шаленим ревом, зверху вниз,
Розбившись на мільярди бризк.
(Л. Ситник)
           Але море не завжди буває таким грізним. Які настрої викликають у вас ці пейзажі ?
(Учитель демонструє репродукції з картин І. Айвазовського)

2.Ознайомлення з порядком виконання роботи та створення педагогічного малюнку.(на фоні шуму морського прибою)
 -А тепер спробуємо уявити себе героєм казки, події якої відбуваються на березі моря. Наше завдання –намалювати  ілюстрацію до казки , основою якої буде морський пейзаж
- З чого починати свою роботу? З визначення лінії горизонту.
- Наступне, що нам треба намалювати, це персонаж казки, який знаходиться на морі: золоту рибку на гребені хвилі чи царівну – лебідь.
- Потім треба зобразити хвилі за допомогою ритмічних хвилястих ліній. Вони можуть бути  різними за характером - спокійними та ніжними, різкими та грубими.
- Згадайте, як ми передавали глибину простору, зображуючи краєвиди природи (Дерева на задньому плані зображували меншого розміру, ніж на передньому і т.п.)
- Як же передати глибину простору, зображуючи хвилі? Чим ближче до лінії горизонту, тим густіше треба зображувати лінії хвиль. І навпаки, чим далі від лінії горизонту, тим рідше треба малювати лінії хвиль.

3.Практична діяльність учнів над створенням ілюстрації.

ІІІ. Заключний етап
1.    Аналіз (обговорення) робіт учнів  та підведення підсумків уроку.
-Чи вдалося вам  втілити свій задум на аркуші паперу?
-Що виявилося важким для вас?
-Як вдалося передати глибину простору при зображенні хвиль?
-Що таке ритм? Наведіть приклади застосування ритму в мистецтві.
-Хто є автором картини «Дев’ятий вал»?

2.    Пояснення домашнього завдання: Спостерігати приклади ритму в навколишньому середовищі.

3.    Створення установки на відпочинок.
 - Сьогодні нам вдалося зробити уявну мандрівку на берег моря. Скільки буде існувати наш світ, стільки і буде котити свої хвилі безмежне море, стільки і будуть битися його хвилі в далекі береги, то набігаючи, то відкочуючися в своєму незвичайному ритмі.
Море, як і небо, завжди були для людей двома символами безкінечності.
І надихало н творчість, як ми переконалися, не лише художників.
А й гумористів. Тому на завершення нашого уроку я хочу подарувати вам гарний настрій і прочитати дві гуморески про море.

Тільки сині
— А покажи-но Чорне море,—
Звернувсь учитель до Юрка.
Юрко підвівсь і пильним зором
По карті з краю в край блука.

Блукав, блукав, а по хвилині
Невинно очі підніма:
— А тут моря все тільки сині,
А чорних — жодного нема!..

Чому в морі води багато
Була думка у Тимка 
Із моря напиться, 
Та попробував — гірка. 
Солона водиця.
— Тому,— каже,— води є
У морі багато,
Що ніхто її не п'є,— 
Вона гіркувата!
(Грицько Бойко)

Я дякую вам за урок і бажаю, щоб кожна зустріч з морем вам приносила радість, насолоду і творче натхнення.



Немає коментарів:

Дописати коментар