Урок ОМ в 5 класі.
Тема. Засоби виразності об’ємної пластики: статика,
динаміка. Створення динамічного образу людини, тварини в рельєфній композиції «Цирк».
Мета Розширити
знання про статику та динаміку в образотворчому мистецтві, ознайомити з видами скульптури
за призначенням, з
анімалістичним жанром у скульптурі,
Вчити передавати
форми у русі, у стані спокою визначати характер руху людей та тварин, використовувати пластичні
можливості матеріалу. Розвивати творчу уяву. Виховувати любов до тварин, розвивати
цікавість до творів анімалістичного жанру.
Обладнання: комп’ютерна
презентація, відеокліп «Пісня про цирк»,
уривок із мультфільму «Пластилінова ворона», пластилін, картон, стеки
Тип уроку: засвоєння й закріплення нового
матеріалу
Очікуваний результат: створення колективних сюжетних рельєфних композицій з
пластиліну на тему «Цирк», на яких люди і тварини зображені в русі.
Хід уроку
І. Організаційний момент (пропоную класу об’єднатися
в чотири групи)
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація
навчальної діяльності.
1. Повторення
теоретичних знань з теми «Скульптура»
- Сьогодні ми з
вами здійснимо захоплюючу подорож. Що це за подорож, ви дізнаєтесь, відкривши чарівні сегменти . (На
дошці малюнок, поділений на сегменти, і
закритий для сприйняття учнями. Вчитель задає питання по темі «Скульптура», з кожною правильною
відповіддю відкривається чарівний сегмент і очам дітей постає зображення
«Цирк»)
-Який вид ОМ
пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів?
(Скульптура)
-Як називається
скульптура, яку можна споглядати з усіх боків? (Кругла)
-Що таке рельєф?
(Об’ємне зображення на площині)
- Як називається
низький рельєф ? (барельєф)
-Як називається
високий рельєф? (горельєф)
-Як називається
рельєф, заглиблений у площину? (контррельєф)
-Вітаю, ви
справилися із завданням і зрозуміли, що сьогодні ми здійснимо захоплюючу
подорож в цирк!!!
2. Створення
ситуації для позитивного особистісно-емоційного сприйняття матеріалу.
(Начепивши на свого носа атрибут клоуна-червоний ніс, вчитель декламує вірш,
граючи роль клоуна)
Клоун
В цирк
мерщій, там чудеса,
лине сміх під небеса.
Клоун публіку вітає
та малечу розважає.
Він потішний відчайдуха,
рот — від вуха і до вуха,
розсмішити всіх мастак.
Ну й кумедний! Чи не так?
лине сміх під небеса.
Клоун публіку вітає
та малечу розважає.
Він потішний відчайдуха,
рот — від вуха і до вуха,
розсмішити всіх мастак.
Ну й кумедний! Чи не так?
3. Мотивація
навчальної та пізнавальної діяльності
-Усі
дорослі й діти люблять цирк. Давайте прямо зараз на кілька хвилин заглянемо на
циркову арену.
Перегляд відео кліпу
«Пісня про цирк»
Питання учням.
-Скажіть,
які ваші найулюбленіші циркові артисти?
-Відповіді
(клоуни, дресирувальники тварин, дресировані тварини, інші)
Слово
вчителя. Тож сьогодні клоуни, ведмеді, собаки, слони, коти будуть нашими головними
героями уроку.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Повідомлення
теми і завдань уроку.
-Ми навчимося робити
фігурки людей та тварин в об,ємі зі знайомого матеріалу - пластиліну
й створимо сюжетну рельєфну композицію «Цирк»
2.
Перегляд фрагменту мультфільму
«Пластилінова ворона»
Чи знаєте ви, що з
пластиліном працюють професійні художники-мультиплікатори та створюють
мультфільми. Давайте подивимось один із перших пластилінових мультфільмів, який називається «Пластилінова ворона».
Перегляд уривку із
мультфільму.
3.
Питання до обговорення:
-
Ми
побачили об,ємні фігури. Скажіть, про який вид мистецтва ми будемо говорити
(про скульптуру).
-
Які
матеріали використовують скульптори в роботі взагалі?
(камінь,
дерево, кістки, метал, крига, глина, солоне тісто)
-
Чим
же скульптура відрізняється від інших видів мистецтва.
Якою
мовою вона розмовляє?
(Також
як і архітектура може організувати простір, тому скульптура пов’язана з архітектурою)
4.Пояснення
вчителем нового матеріалу, яке супроводжується комп’ютерною презентацією.
Скульптура – це
тривимірний твір мистецтва: об,ємний а не плаский, як картина. Якщо
картина завжди висить на стіні, то скульптуру можна поставити на відкритому
просторі, щоб глядачі могли обійти її з усіх боків і розглянути під різними
кутами. До скульптури можна доторкнутися, відчути її форму.
Круглу скульптуру можна побачити з усіх
боків, обійти навколо.
Дуже
часто ми можемо побачити пам’ятники відомим людям, статуї впливових городян. Такі
зображення називають монументальною скульптурою,
і зазвичай вони бувають дуже великих розмірів. Для монументальної скульптури
використовують каміння, бетон і бронзу, тому що ці матеріали зберігаються
століттями. Монументальна скульптура завжди пов’язана з простором, в якому знаходиться. Вона є частиною
міських вулиць і майданів.
Питання учням.
-
Згадайте,
які пам’ятники знаходяться у нашому селищі (загиблим воїнам, О.І.Білашу)?
Станкова скульптура встановлюється зазвичай у закритих
приміщеннях. Найчастіше це портрети людей , зображення тварин. У ній ретельно
проробляють дрібні елементи та деталі. Виконують станкову скульптуру найчастіше
з мармуру і бронзи. Зображення не дуже велике за розмірами, називають статуями.
Іноді
скульптурою прикрашають парки, сквери, сади, тоді її називають садова-паркова.
Часто
скульптуру використовують для прикрашання приміщень. І називають таку скульптуру декоративною або дрібною пластикою.
У рельєфі,
на відміну від круглої скульптури, об’єм вирізаний на пласкій
поверхні, повернутий до глядача й оброблений тільки з одного боку. Якщо рельєф виступає над
пласкістю менше, ніж
наполовину його називають барельєфом, якщо більше – горельєфом. Якщо зображення
врізане не виступає над поверхнею, то його називають контррельєфом.
Запитання до класу
-
Як
називається жанр, що зображує тварин?
(Анімалістичний)
Слово вчителя
Видатним
скульптором, який присвятив все своє життя зображенню тварин був Василь
Олексійович Ватагін.
Давайте подивимось його
скульптури: балансуючий ведмідь, рель’єф мавпи, тигр, налякана
кішка, поні, тапір.
Питання до обговорення
-
Чим
відрізняються ці скульптури між собою?
(скульптури
самі по собі нерухомі, але зображують рух).
-
По
чому ви зрозуміли, що скульптури зображують рух?(відповіді дітей)
-
Отже,
положення рук і ніг, верхніх і нижніх кінцівок, нахил тулуба свідчить про те,
що скульптура зображують рух. Про такі скульптурні зображенні говорять, що вони
динамічні. Скульптура, яка зображує людину чи тварину у спокої, називається
статичною.
Висновок:
терміни «статика», (нерухомість) й «динаміка» (рух) вивчаються фізикою, однак,
вони використовуються і в мистецтві: і статика, і динаміка беруть участь у
створенні образу.
IV. Практична робота - робота в групах.
1.Постановка
практичного завдання
Наше завдання:
Кожна
група з 4-5 учнів повинна створити з пластиліну фігури людей та тварин у русі, які об’єднуються в колективну
сюжетну композицію «Цирк»
2.Етапи виконання роботи.
1)
Виконати
на картоні замальовки клоуна й тварин у
русі, зображуючи точні лінії корпусу, рук, ніг, повороту голови.
2)
Потім
перейти до ліпки об’єктів.
3)
Доповніть
роботу дрібними деталями (цирковий реквізит).
Під час роботи вчитель проводить індивідуальний інструктаж.
3. Колективна
творча діяльність учнів.
V. Заключний
етап уроку.
1.Виставка робіт.
Кожна
група демонструє свою композицію під назвою «Цирк», використовуючи терміни, що прозвучали на
уроці.
2. Аналіз та
оцінювання робіт учнів (вербальне)
3.Побудова асоціативного куща «Скульптура» ( за короткий
проміжок часу учні пригадують та сформульовують засвоєні на уроці знання з теми «Скульптура». Дані відповіді у формі коротких тез
записуються на дошці навколо розглянутого поняття. Результатом є схема –висновок
теоретичного матеріалу з теми «Скульптура»)
4. Домашнє завдання. Як і кожна циркова вистава, наш урок надходить до кінця. Вдома
спробуйте скласти
маленький вірш про цирк, можна
скласти сенкан на тему «Цирк». А я на прощання хочу прочитати вам такий вірш.
В
місті кругом афіші.
Цирк,
приїжджай скоріше.
Всі
ми давно з квитками,
Бо
в цирковій програмі:
Клоун і акробати,
Мавпи
смішні хвостаті,
Лев
– Але- Гоп! – стрибає
Просто
в вогонь. – Ай! Ай! Ай!.
Хлоп-хлоп
і півпритопа,
Мудра
собачка Кнопа
–
Гав- гав– усе рахує.
Цирк
дітвору чарує!
Знають
давно малята
Хто
буде виступати,
Диво
їх жде на втіху
І
урагани сміху!
Гляньте!
Помчали коні,
–
Цок-цок! – за ними поні.
Клоун,
чудний невдаха,
Знову
смішить. – Ха- ха- ха!
Маг
з капелюха жваво
Кролика
витяг. Браво!!!
Стриб-
стриб – коза танцює.
Цирк
дітвору чарує!
–
“ БІС”, – зал гукає повен,
Знов
веселиться клоун.
Кнопа
і акробати,
Мавпи
смішні хвостаті.
Маг
та ще два удави..
Як
це “Кінець вистави” ?!
Трішечки
хоч, будь ласка!
Цирк
– це чарівна казка!
-Тож
сподіваюсь, вам сподобалася наша подорож в цирк. Бажаю, щоб ваше життя
було таким же яскравим. Дякую всім за урок!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар