понеділок, 17 листопада 2014 р.

Анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві. Малювання сюжетної композиції «Чотириногий друг».

Урок ОМ в 6 класі
Тема. Анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві. Малювання сюжетної композиції  «Чотириногий друг».

Мета. Познайомити учнів з поняттям «анімалістичний жанр в ОМ» та творчістю художників-анімалістів. Розвивати зображувальні  здібності, розвивати емоційну сферу учнів, уяву, навички роботи з олівцями, виховувати любов та інтерес до анімалістичного жанру, прагнення до збереження тваринного світу.

Обладнання: презентація «Анімалістичний жанр в ОМ», відеоролик «Найвірніші собаки»,  зразок – малюнок учителя, олівці, альбоми.
Очікуваний результат: сюжетна композиція  «Чотириногий друг», зображена графічними матеріалами.


І. Організаційний момент          .
     ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
1.Вступна бесіда.
        - Анімалістичне мистецтво існувало протягом тисячоліть, у кожного народу і в різні епохи. В усі віки люди жили в оточенні звірів і птахів і завжди їх зображали: продряпані контуром і мінеральними фарбами на стінах печер, вирізані в камені та дереві, виліплені з глини. З розвитком суспільства люди одомашнювали диких тварин, які стали їх помічниками, чотириногими друзями.
        Тож епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку є вислів Антуана  де-Сент Екзюпері «Ми відповідальні за тих, кого приручили».
-Як ви розумієте ці слова? (Відповіді дітей)
-Останнім часом стало “модно” заводити тварин у будинках і квартирах для розваги, без роздумів над тим, чи добре  їм? Крім звичайних домашніх тварин - таких як коти і собаки - люди утримують і мавп, хом'яків, їжаків, черепах і навіть тигрів, змій, крокодилів, кенгуру, дикобразів, вовків, хамелеонів та інших тварин. Бувають випадки, коли люди, награвшись цими тваринами, виганяють їх. Опинившись в інших умовах, без їжі і даху тварини гинуть, тому що вони не можуть пристосуватись до нового середовища існування. З’являються і бродячі коти та собаки.
- Послухайте вірш.
 Вы смотрели бездомной собаке в глаза?
Вы когда-нибудь видели столько печали?
Две дорожки от глаз протоптала слеза.
Сколько боли, несчастья у ней за плечами.
Разве Вас не учили: "Мы в ответе за тех..."
Или может Вы просто за это забыли,
Когда вам надоело, или после утех
Вы за ней двери дома закрыли?
А она до сих пор верит людям и ждёт,
Хоть сомненья давно её гложут,
Что хозяин, какой бы он ни был, ПРИДЁТ!
И на голову руки положит...
      -Як ви ставитеся до тих людей, які виганяють з двору собак та інших  тварин, награвшись і натішившись ними? (відповіді дітей)
    2. Перегляд відеоролика «Найвірніші собаки»
      -Так, дійсно, собаки навчають нас, людей, вірності  та любові. У світі є багато прикладів , коли собака до самої смерті був відданий своєму господарю. Пропоную вам переглянути відеоролик «Найвірніші собаки».
  3. Оголошення теми і завдань уроку.
     - Тож сьогодні на уроці ми  продовжимо знайомство саме з анімалістичним жанром в ОМ, розглянемо ставлення художника до світу природи і створимо сюжетну композицію в анімалістичному жанрі на тему «Чотириногий друг»
  
   ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.     Пояснення матеріалу.
- Жанр зображення тварин носить назву анімалістичний, тому що слово animal – з латинської мови означає «тварини».
- Погляньте на екран. На ньому репродукції картин сучасних художників-графіків, виконанні графічними матеріалами.(демонстрація слайдів)
     - Як ви думаєте, чому ці картини так вражають глядача?
     - Вони наче світлини, фото.  Але ж малювати тварин не так то просто. Вони не стануть позувати перед художником.        Ці роботи досконалі мабуть тому, що  автори цих робіт художники –анімалісти –це люди, які дуже люблять тварин, захоплюються їхньою окраскою шкіри, витонченими рухами, виразністю силуетів, вміють терпеливо спостерігати з поведінкою тварин, їх життям.
          Художник – анімаліст звертає особливу увагу на художньо-образну характеристику тварини, його поведінку, середовище, в якому живе тварина. (наприклад в станковій  та монументальній скульптурі) ; в парковій скульптурі, дрібній пластиці художник більше звертає увагу на декоративну виразність фігури, силуету, кольору хутра.
      Художники-анімалісти, які роблять ілюстрації до казок, байок, олюднюють тварин, наділяють їх рисами характеру, які притаманні людям.
       Часто головним завданням художника-анімаліста стає точність зображення тварини, наприклад в ілюстраціях до наукової та науково-популярної літератури.
  
     Тварин зображували олівцем, фарбами, вугіллям такі знамениті художники, як Рєпін, , Шишкін,  Суриков, Леонардо да Вінче, Альбрехт Дюрер,  Рембрандт, Рубенс.
     Серед українських художників відомим анімалістом є  Всеволод Аверін.
     Деякі художники всю свою творчість присвятили зображенню тварин. Одним із них був російський художник-анімаліст Василь Ватагін, який дуже любив тварин і все життя вивчав їх. Він зображав тварин найрізноманітнішими матеріалами –графічними, аквареллю, тушшю, вугіллям, створював скульптури, керамічні іграшки. Серед його персонажів найрізноманітніші представники тваринного світу –ведмеді, слоні, вовки, рисі, мавпи, птахи, риби. Особливо Василь Ватагін любив малювати тварин з натури, спостерігаючи за ними.
   
   2.Постановка завдання та налаштування на творчість.
    - Тож сьогодні ми з вами  створимо  сюжетну композицію в анімалістичному жанрі, використовуючи графічні матеріали.
    Для того, щоб робота вдалася, ми виберемо тварину, поведінку яких ми добре знаємо. Це собака – наш чотириногий друг. Щоб краще налаштуватися на роботу, давайте складемо  про собаку вірш сенкан.
Можливі варіанти віршів.
Собака
Вірний, відданий
Стрибає, радіє, чекає.
Ніколи не зрадить тебе
Друг.
       
  3.Пояснення  порядку   виконання роботи з одночасним виконанням малюнка учителем на дошці, а дітьми в своїх альбомах
 Поетапне виконання малюнка.
    - Отже сьогодні собака –головний персонаж сюжетної композиції.
    - Спочатку обираємо формат. Погляньте на мій зразок. На малюнку на передньому плані зображене собача лабрадора. На задньому фрагмент його будиночка.
       - Спочатку обираємо формат. Погляньте на мій зразок. На малюнку на передньому плані зображене собача лабрадора. На задньому фрагмент його будиночка.
    


















- Щоб намалювати собаку, розпочнемо роботу із зображення двох простих фігур: круга і овала. Круг-це голова собаки, овал –тулуб


 

-На стику цих двох фігур зображаємо третю, яка нагадує прямокутник із заокругленими краями. Це морда тварини. Морда допоможе знайти нам позицію та масштаб. В даній позиції , в якій собака сидить на задніх лапах, буде видно нам три із чотирьох лап.
- Ще двома важливими характеристиками морди собаки є довгі вуха і фактичний ніс.



 














 - Вираз очей собаки має вирішальне значення. Використання пари ліній визначить сторони голови та висоту очей, а також лінію рота. Ці
лінії проводимо за моїм зразком.



 

- Тепер трішки відпочинемо. На цьому етапі ми просто обведемо лапи і додамо трішки хутра для визначення лінії плеча і живота. Позбудемось грубих ліній, контурів і подивимось, який вигляд має наш собака.


 

- Настав час для більш детальних промальовувань. Дуже важливо додати «пухнастих» ліній. Фокус в тім, щоб додати трохи тіней. Зони тіні допомагають визначити об’єм собаки.


 


- Залишилося тільки ввести нашого чотириногого друга в композицію, домалювати задній план.

4. Виставка дитячих робіт, аналіз та оцінювання.

 ІУ. Підведення підсумків уроку.

1. Вправа «Мікрофон» (діти по черзі відповідають на запитання):
- Яких художників  називають анімалістами?
- Які відомі художники працювали у анімалістичному жанрі? Кого ви запам’ятали?
- Якими  матеріалами зображував тварин художник-анімаліст Василь Ватагін?
- Який фрагмент уроку найбільше  сподобався? (запитання до кількох учнів по черзі)
- Що запам’яталося найбільше?
- Який висновок для себе ви візьмете з уроку?
- Які крилаті вислови, прислів’я, приказки про собак ви знаєте? (Як собака на сіні: сама не їсть і іншим не дає. Не дражни собаку, вона й не вкусить. Собака – господар у дворі, а кішка в хаті. І собака пам’ятає, хто її годує, а хто лає. Гарна собака на вітер не гавкає. І собака на того не гавкає, чий хліб вона їсть. Як собака не крутиться, а хвіст позаду)

2.Домашнє завдання.
- Так недарма говорять :  “ Будинок без дитини, собаки або кота – це будинок без любові і радості ” ( з ірландської мудрості). Історія і наш життєвий досвід підтверджує, що собака дійсно є другом людини, помічником. Відомо багато випадків, коли собака рятував людей, приходив на допомогу. Це собаки-поводирі, рятувальники, сторожові, їздові(друзі полярників), міліцейські собаки. У світі в багатьох країнах поставлені пам’ятники  собакам за їх заслуги перед людиною. Тож ваше домашнє завдання-дізнатися про такі пам’ятники, які поставлені собакам за заслуги перед людиною.
   Бажаю вам  всім мати таких вірних друзів. Дякую за урок!



1 коментар:

  1. Шановна Зоя Юхно, дякую вам за викладений матеріал з уроку образотворчого мистецтва. Ваш блог став для мене справжньою знахідкою! Урок структурований, інформація до нього підібрана цікава, якісна, повчальна. Навіть є наочність в вигляді методичної послідовності малювання тематичного малюнку. Для мене Ваша робота є взірцем якісного підходу в підготовці до уроку.
    І ще раз дякую Вам за викладений матеріал!

    ВідповістиВидалити